måndag, december 13

Lucia, extremister och den förbannade kollektivskulden

Inga små ljuvliga flickor med ljus i håret har jag sett i dag på Lucia-dagen. Inte många vet vem Lucia var. Hon fanns i Syrakusa på Sicilien och dog martyrdöden redan vid 21 års ålder år 304 och har sedan blivit ett av många helgon.

Enligt legenden bestämde sig Lucia tidigt för att alltid leva i kyskhet. Det var inget som hennes trolovade gillade. Men som kompensation slet hon ut sina ögon och gav honom dem. Men det räckte inte, utan hon arresterades och dömdes till att tjänstgöra på Syrakusas bordell. Hon vägrade och trots försök att döda henne med kokande olja och svärd överlevde hon mirakulöst. Inte förrän denna 21-åring fått sista smörjelsen avled hon.

Detta är vackert – men obegripligt för mig som är religiöst obegåvad.

I dag domineras medierna av explosionerna i Stockholm i förrgår. Den där stackars Tranåskillen som överdoserad med sprängämnen –och med religion! -- råkade spränga sig själv i luften och ville hämnas verkar lite knäpp. I sin extrema tolkning av islam ville han bli martyr genom att spränga ihjäl sig själv plus en massa oskyldiga julhandlande stockholmare. Finns det verkligen någon religion, som vill att dess anhängare ska mörda oskyldiga människor, låt vara av en annan religion?

Killen verkade mycket trosviss – men sinnessjuk för mig, som sagt är religiöst obegåvad.
Hoppas nu att inte muslimer i allmänhet drabbas av den förbannade kollektivskulden, vars anhängare den där självmordsbombaren själv var, när han ville döda oskyldiga svenskar på grund av 500 svenskars närvaro i Afghanistan. Mina muslimska vänner och bekanta i Indien, Sverige och under mina besök i Egypten, Jordanien, Tunisien och Marocko är jätteschyssta människor och inte alls fanatiska, precis som inte heller kristna, hinduer och ateister i min vänkrets är.

Kollektivskuldens löjlighet, ja, den har jag någon gång beskrivit så här: ”Jag känner en inuit (eskimå), som är en jävla skitstövel. Alltså är alla andra inuiter likadana och bör behandlas som skitstövlar.”

Den mest kända tillämpningen av den eländiga kollektivskulden drabbade judarna. Nazisterna betonade i sin propaganda att judarna var överrepresenterade både bland ledande kommunister i Sovjetunionen och bland de storkapitalister, som skodde sig på många miljoner människors elände under 20- och 30-talen, inte minst tyskarnas. Alltså lät de samla ihop miljoner av helt oskyldiga judar i läger, där många av dem dog/dödades.

Men samma förbannade kollektivskuld drabbade vid krigsslutet och efteråt miljoner tyskar, en nedtystad förintelse, eftersom den begicks av de hyllade segrarna. Då etniskt rensades 14 miljoner tyskar från Ostpreussen, Hinterpommern, Schlesien, Sudetområdet, Jugoslavien och andra områden i öster, där deras förfäder bott i sekler. Ungefär två miljoner dog/dödades, många kvinnor och flickor efter våldtäkter. Få av dessa offer var förstås på minsta sätt skyldiga till Hitlers brott. Att jag ibland nämner detta beror på att inga västerländska medier, knappast ens tyska, brukar våga nämna det. De säger visserligen ofta, att segrarna skriver historien, men aktar sig sedan att nyansera den gängse bilden av andra världskriget och dess följder.

Under mina över 3000 radio-intervjuer har jag ibland pratat med tyskfödda svenskar. Vad de berättat har lärt mig mycket nytt och chockerande om den samtidshistoria jag trodde mig känna till.

Låt oss inte luras att tillämpa den förbannade kollektivskulden genom att korkat lockas skuldbelägga våra många fina svenska och andra muslimer på grund av en ensam extremists planer!

Åke Sandin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar