lördag, april 22

OSAKLIG KRITIK AV RADIO TUFF

 SVAMMEL OM RADIO TUFF + SVAR
(En brevväxling för några år sedan, för nu har han upprepat sina floskler):

För några dagar sedan fick jag på e-post ett skällebrev, tack och lov från en som uppgav sitt namn, alltså inte från någon av de fega nättrollen. Honom intervjuade jag en halvtimme för några år sedan. Han var då helt sansad och jag inbillar mig att han bidrog till ett för lyssnarna intressant program.

Möjligen var han nu på dåligt humör, efter att frugan kanske hade skällt ut honom, eller katten rivit honom eller att groggen var för stark och smakade illa….

Annars är han en av dem jag hyser respekt för, fritidspolitiker i någon kommunal nämnd. Han är folkpartist

Så här skrev han och av hänsyn till honom utelämnar jag sedan hans namn:
-----------------------------------------
”Noterar som vanligt att "den oberoende och opartiska" bevakningen saknar all tillstymmelse till kritik av riggade val, diktorer (sic) och rysk invasion av annat lands territorium. Något som i sig är ett monumentalt hyckleri när Ryssland förhindrar ingripande i Syrien med just .... "det ingriper
i andra staters inre angelägenheter". Däremot var det någon som jämförde Israel behandling av Palestinierna. (Åkes:anm: Det var den kände israeliske journalisten Gideon Levy)

Samtidigt väljer Tyresöradion att konsekvent fördömma (sic) USA för t ex Vietnam men konsekvent strunta i t ex Sovjets brutala diktatur och att man höll hela länder i fångenskap (Ungern, Tjeckoslovakien).

"Oberoende och opartisk" är mest ett skämt - eller det kanske är den citerade "ironin" som förekom i det senaste utskicket?

Jag noterar också att ingenting har gjorts för att särskilja Tyresös lokalradios åsikter från Åke Sandins personliga. Jag uppfattar det som så att Tyresöradion som upplåter maildomänen - delar de åsikter och länkar (bland annat till den högerextrema miljön i "Fria Tider") som förekommer i Sandings (sic) utskick. Det finns ingenting som motsäger detta i utskicken från tyresoradion.se.

Vänligen avlägsna mig från dessa extremt vinklade utskick.”
-----------------------------------------------------------------------------
Här kommer mitt svar:

Förlåt

att mitt senaste Radio Tuff tycks ha upprört dig. Ska genast, som du önskar, ta bort dig från sändningslistan.

Du tycker att "oberoende och opartiskhet" i radion är ett skämt. Att jag kallar Radio Tuff för oberoende är därför att det programmet inte är beroende av pengar, som tycks styra det mesta, eftersom vi alla som jobbar där är helt oavlönade och inte heller har några bindningar till politiska, religiösa eller andra maktcentra.

Däremot är vi "partiska" eftersom vi konsekvent fördömer krigiskt massmördande. I senaste Radio Tuff säger jag ju att vi var mot det otäcka våldet i Jugoslavien men inte tog ställning till de olika stridande parterna, eftersom Tuff efter förmåga hjälpte freds- och demokratigruppen Suncokret i Kroatien, kvinnor i Sarajevo och sjukhuset Loznisa i Bosnien samt de senaste åren hjälpt fattiga flyktingar i Serbien.

Kanske var vi ändå "partiska" till Folkpartiets förmån i senaste Radio Tuff, men det var i så fall en tillfällighet. Där gav vi "rosor" till klokheten hos Hans Blix, f d utrikesminister (fp). En "ros" gavs också till före detta chefredaktören Anders Mellbourn på liberala Dagens Nyheter. Dessutom bestod en tredjedel av programmet av en intervju med Solnabon Neven Milivojevic, en gammal vän och aktiv folkpartist.

Ibland har jag också på radion positivt framhållit Tyresö folkpartister som de som allra mest av de politiska partierna stött vår närradio. Det är dock inte av partiskhet utan helt enkelt för att det råkar vara så.

Faktum är att jag vid mina hundratals intervjuer med olika partiföreträdare på radion varit noga med att balansera en halvtimme med en ur alliansen med en halvtimme med en oppositionspolitiker och vice versa. Kolla gärna, om du bryr dig om fakta.

Är förvånad över att du påstår att jag inte riktar "tillstymmelse av kritik mot diktatorer" och rysk invasion av annat territorium. Min kritik förut av kommunistiska och andra diktaturer är så omfattande, att till och med en sammanfattning tar för stor plats.

Nu beskrivs ju Putin som diktator och det är väl lite överdrivet, särskilt när han i västlig propaganda avbildas med Hitlermustasch. Men i fjol sa jag på radion fränare än jag på länge sagt om någon annan statsman:
---------------------------------------------------
Från radio Tuff: ”Vilseledande segerpropaganda”
Noterade med vämjelse att ryssarna  överträffar västliga "segrare" i militaristiskt och nationalistiskt firande av "Segerdagen" 9 maj - den femtielfte i ordningen? Ett mäktigt skådespel, då 11 000 soldater paraderade på Röda torget i Moskva och en massa nya vapen visades upp, alltifrån pansarskyttebilar och raketer till attackflygplan och nya helikoptrar.

Miljoner betraktade detta skådespel och lyssnade på Putin, som talade om "storheten i vår nation" och segern i "det stora fosterländska kriget". Denna förskönande omskrivning är vilseledande propaganda, ty var det 15 eller 20 miljoner stackars ryssar som dödades i andra världskriget, de miljoner som dog i Stalins Gulag-läger oräknade. I stället för att fira sina "segrar" borde länderna minnas alla krigsoffren. Eller som den ungersk-amerikanske nobelpristagaren Albert Szent-Györgyi under Vietnamkriget skrev i sin bok med den betecknande titeln The Crazy Ape:

"Det falska intrycket att bara fienden dödas i ett krig förstärks i praktiken genom att det bara är de överlevande som återvänder hem med sina romantiska historier. Om bara en enda gång de som dog nesligt i smutsen kunde komma hem, så skulle historien ta en annan kurs. Den historia jag lärde mig i skolan var ett förhärligande av massmord, ett förhärligande som var proportionellt mot antalet dödade människor eller förstörda städer"
---------------------------------------------------------------------
Har citerat Fria Tidningen men aldrig läst Fria tider
(Ur mitt brev till min kritiker):
Ditt snack om "länkar" från Radio Tuff till "Fria Tider" är helt obegripligt. Jag känner inte ens till detta (a)sociala medium, som du kallar högerextremt.

Men vänta lite, du kanske i din iver att damma på mig också för att rentav vara med  "i den högerextrema miljön" (som du skriver) pinsamt nog har lockats att läsa fel. Den tidning, ganska liberal och åtminstone en smula vänster om mittfåran, jag ibland också citerar rader ur är Fria Tidningen, inte alls Fria Tider

Lycka till med din strävan att få mig utrensad från Tyresöradion! Du håller säkert med mig om att Stalins utrensningar var många tusen gånger värre. Och du är ju trots allt väldigt mycket mera liberal än han. Allting är relativt.

Åke 
----------------------------------------------------------------------
(Svar till den andfådde kritikern efter hans andra påhopp):

För en vecka sedan skrev jag följande:

"För några dagar sedan fick jag på e-post ett skällebrev, tack och lov från en som uppgav sitt namn, alltså inte från någon av de fega nättrollen. Honom intervjuade jag en halvtimme för några år sedan. Han var då helt sansad och jag inbillar mig att han bidrog till ett för lyssnarna intressant program.

Möjligen var han nu på dåligt humör, efter att frugan kanske hade skällt ut honom, eller katten rivit honom eller att groggen var för stark och smakade illa….

Annars är han en av dem jag hyser respekt för, fritidspolitiker i någon kommunal nämnd. Han är folkpartist".

Efter din senaste e-post har min respekt tyvärr avtagit. För andra gången beljuger du mig för att ha citerat eller "länkat" till Fria tider, som du tycks känna väl till men inte jag, eftersom det lär vara högerextremt..

Jag har i Radio Tuff citerat DN, SvD, AB, Fria Tidningen (inte Fria tider) The Guardian, The Independent, Counterpunch, London Review of Books med flera tidningar men aldrig någont (a)socialt medium vid namn Fria tider.

Har blivit kallad för allt möjligt av människor i argumentnöd, till exempel CIA-agent, Moskvalakej, serbkramare, prosionist, landsförrädare och liknande.

Vore tacksam om du ville sluta med din desinformation. Den påminner alltför mycket om vad några ledande Tyresömoderater smutskastade mig med utan att de efter 10 månader kunnat ge ett enda belägg från mina 5000 radioprogram om sitt råa förtal.
Bifogar på word-fil min kommentar.

Åke










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar