torsdag, juli 6

Bengt Svensson, Radio Tuffs man i San Francisco och Harvaremåla:

Det är 100 år sedan Per Anders Fogelström föddes, och jag läser hans bok "Krigens barn", den andra av tre böcker som föregår Serien "Mina drömmars stad". Den utspelar sig ungefär från 1785 till 1815, och jag har just läst om Gustav III:s krig mot Ryssland. För att få igång ett krig som knappt någon annan ville ha, klädde han ut ett gäng svensk-finska soldater i ryska uniformer och lät dem göra en låtsasinvasion vid finsk-ryska gränsen, vilket blev svepskälet för en krigsförklaring mot Ryssland.

Jag undrar hur dagens fyra stockholmstidningar skulle ha rapporterat denna sk nyhet, om de fått vara med och blivit vallade på plats.

Efter tre år slöts fred. Ingenting hade uppnåtts. Gränsen låg fortfarande vid Kymmene Älv. Men 10000-tals människor hade dött, de flesta av sjukdomar som ryska krigsfångar och återvändande soldater spred till civilbefolkningen. Statsskulden tredubblades. 
Boken känns faktiskt rykande aktuell. 

Om jag förstått saken rätt, var lastbilsattacken i Stockholm i april, då minst fyra människor dödades, ett verk av en ensam galning utan uppbackning från någon terroristorganisation. I USA kan man säga att saken var förstasidesnyhet första dagen, insidesnyhet andra dagen, och tredje dagen drunknade den bland allt annat, nyare våld. En månad  senare träffade jag några amerikanska vänner som frågade om dådet. Efter en stunds samtal frågade jag dem om "the mass shooting", massmordet i Fresno, vilket hänt någon vecka tidigare, dvs knappt två veckor efter morden på Drottninggatan.

Fresno är en stad lite större än Göteborg ungefär mitt emellan Los Angeles och San Francisco, men långt in i landet mitt i Central Valley, det stora jordbruksområdet. Den är platt som en pannkaka och ganska tråkig. Den 19:e april sköts tre personer till döds mitt i stan mitt på dagen, till synes på måfå. Förövaren var en svart man som nyligen avtjänat ett tioårigt fängelsestraff. Han sa att han ville döda så många vita människor som möjligt. Veckan före hade han skjutit ihjäl en annan man, och han var efterlyst av polisen. Han hade dessutom konverterat till Islam och hade ett muslimskt namn. Dessutom hade han ropat “Allah Akbar”, Gud är stor, när polisen arresterade honom. 

Mina vänner hade ingen aning om något mord i Fresno, mindre än 30 mil från San Francisco. Jag skulle inte heller lagt det på minnet om det inte varit för att jag kom att jämföra det med dådet på Drottninggatan. Vi är ganska så avtrubbade. Inte heller morden i Fresno klassades som en terroristattack.

Ni undrar kanske vad jag har att säga om Donald Trump? Eftersom jag varken läser hans eller någon annans tvittrande, har jag inte mycket att säga. Men bråket om hans ryska förbindelser kommer snart att dö ut, och det skulle inte förvåna mig om han blev omvald 2020. Jag blev förstås inte glad, när han valdes till president men heller inte ledsen när Hillary Clinton inte valdes.

Sommarhälsningar från Radio Tuffs man på grönbete i Harvaremåla.


Bengt Svensson skrev detta för Radio Tuff.Hans artikel ”Byn lämnar mig aldrig” finns läsa i Knut Lindelöfs blogg. Klicka på http://www.lindelof.nu/byn-lamnar-mig-aldrig/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar